pondělí 2. září 2013

Povolal jsem tě tvým jménem, jsi můj...

Modlitebna ČCE ve Strašnicích
Uplynulý víkend byl dost nabitý. Není se co divit, první narozeniny člověk neslaví každý den, takže se u nás postupně scházelo celé příbuzenstvo, aby se pokochalo pohledem na našeho velkého malého oslavence a předalo mu i nějaké dárky. Za ty dva dny vzrostl počet hraček v naší domácnosti asi dvojnásobně, z čehož jsme mírně dezorietovaní, ale stěžovat si rozhodně nebudeme:). Aby těch zážitků nebylo málo, dostalo nedělní dopoledne ještě další náboj. Při bohoslužbách bylo Bertíkovi uděleno požehnání. Byl to pro nás důležitý a slavnostní akt, kterým jsme se zavázali vychovávat Alberta v křesťanské víře a snad ho jednou dovést k vlastnímu rozhodnutí přijmout křest. Popravdě, v tomhle tématu docela tápu. Co to vlastně znamená vychovávat dítě ve víře a k víře? Vodit ho do kostela, vyprávět mu o Bohu (ale co?!), číst mu Bibli? To všechno určitě taky, ale myslím, že ještě důležitější je, aby dítě tu víru vidělo v obyčejném každodenním životě, v malých, zdánlivě nevýznamných činech, slovech a gestech. To je tedy opravdová výzva a já si netroufám odhadnout, jak moc se mi ji podaří naplňovat. Místo užírání se tím, že dokonalým příkladem Bertíkovi určitě nejsem a nebudu, je přínosnější pojmout křesťanskou (ale ne jenom křesťanskou, to platí pro každého, kdo chce, aby jeho dítě bylo slušný člověk s morálními zásadami) výchovu i jako sebe-výchovu a možnost objevovat a prohlubovat vše od základů. Uvědomit si, co je nejpodstatnější, formulovat to pro sebe a přetlumočit to dítěti v jemu srozumitelných slovech. I tak je pochopitelně výsledek nejistý a zda dítě jednou půjde po cestě, kterou jsem se mu snažila ukázat, bude jen a jen na něm. Jenže tak to asi s výchovou prostě je-spousta přemýšlení, práce a úsilí na jedné straně a efekt možná skvělý, ale možná taky nulový a ještě k tomu viditelný až za spoustu let na straně druhé. Nezbývá tedy než se snažit a doufat.

První dort


Alberte, požehnej tobě Hospodin, a ostříhej tebe. Osvěť Hospodin tvář svou nad tebou a buď milostiv tobě. Obrať Hospodin tvář svou k tobě a dej tobě pokoj.
 
Protože Hospodin ti říká:

"Neboj se, já jsem tě vykoupil, povolal jsem tě tvým jménem, jsi můj. Půjdeš-li přes vody, já budu s tebou, půjdeš-li přes řeky, nestrhne tě proud, půjdeš-li ohněm, nespálíš se, plamen tě nepopálí. Iz 43,1-2

Žádné komentáře:

Okomentovat