čtvrtek 6. listopadu 2014

Existuje Ježíšek?

Pomalu se blíží Vánoce a tak vyvstává otázka, jak Bertíkovi vysvětlíme, že se pod stromečkem objevily dárky. Proti Ježíškovi v podstatě nic nemám, je to milá tradice, která vnáší do Štědrého večera tajemnou atmosféru. Přesto se nemůžu zbavit pocitu, že se tím snažím dítě trochu obelhat. Možná by mi bylo milejší říct pravdu, než vymýšlet nějaké historky o Ježíškovi a snažit se nepozorovaně pod stromek něco narafičit. Navíc mi připadá smysluplnější to, že si dáváme dárky navzájem, protože si chceme udělat radost a proto, že když se narodil Ježíšek, tak mu pastýři taky přinesli dárky. (Do hlubších teologických vod se s dvouletým dítětem pouštět nebudu.) Při takovém výkladu by navíc mohl obdarovávat i Bertík nás, což by se mu určitě líbilo a dávalo by mu to možnost být aktivní. Jenže, neošidím ho tím o něco? A navíc, nebude mít pak zmatek v tom, že k ostatním dětem chodí Ježíšek?
Kdo nosí dárky u vás?

5 komentářů:

  1. Já už jsem skoro rozhodnutá, že řekneme pravdu. Čili dárky se dávají na oslavu, že se stala velká slavnostní věc - narodil se Ježíšek, který když vyrostl měl všechny tolik rád, že se to od něj musíme celý život učit. A na znamení toho, že se máme rádi si dáváme dárky. Tečka:) Dětská teologie:) Já zatim myslim, že moment překvapení může úplně normálně zůstat tak, jak je - prostě dítě uvidí rozzářený stroměček s dárky až po večeři, ale nebudeme mu "nalhávat", že je tam přinesl ježíšek - řekneme pravdu viz výše. A ten moment "kouzelných" vánoc pro malé děti do 5 let bude tak jako tak, tím jsem si v podstatě jistá. A naopak až povyrostou a kolem první třídy se začnou jejich spolužáci dozvídat, že to celé byla jen jedna velká bouda a žádný ježíšek není, nebude v tom mít moje dítě bordel a hlavně v něm nepropadne důvěra - jednou mi něco nakecali, teď to neplatí, tak co teda platí... S pravdou od začátku se podle mě dojde mnohem dál:)

    OdpovědětVymazat
  2. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  3. Mně řekli, když jsem byla mrňavá a zeptala jsem se, že běžně si většinu dárků dáváj lidi mezi sebou, ale že nějakej tam třeba může navíc od toho abstraktního Ježíška bejt a že nikdy nevíš (tipuju, že chtěli nechat prostor pro fantazii, nebo, no, zázrak). Docela jsem s tím byla spokojená a nikdy jsem to nevnímala jako lež, no, fakt je, že vážně nikdy nevíš:) Každopádně nejsem zastáncem představy batolete na saních, který stihne obletět byť i jen celý město, ehm, a má letos zas stejnej balicí papír jako loni. (Ale o tom tu asi ani není řeč)
    Radka

    OdpovědětVymazat
  4. Vidím to stejně a taky to takhle budeme řešit. Kouzlo Vánoc vidím v celkové atmosféře, ne v tom, jestli dárky nosí nebo nenosí Ježíšek:)

    OdpovědětVymazat
  5. Jsem ráda, že to někdo má podobně a Bertík tím pádem nebude jediný exot, kterému dárky nepřinese Ježíšek :)

    OdpovědětVymazat