pondělí 26. ledna 2015

Školkové dilema

Ještě před pár dny by mě nenapadlo o školce přemýšlet. Bertíkovi sice budou v létě tři, takže by od září mohl jít do státní školky, ale počítala jsem s tím, že bude převážně doma a jen občas zajde do malé soukromé školky, kam na jedno dopoledne týdně chodí už teď. Jenže kamarádka se stejně starými dětmi mi nasadila brouka do hlavy. Má v plánu jejich staršího chlapečka po prázdninách začít posílat do klasické školky každý den. A tak jsem o tom začala přemýšlet. Kdyby Bertík chodil pětkrát týdně do školky, přineslo by to určitě spoustu výhod. Myslím, že by se mu to líbilo-už teď je vidět, že je rád v kolektivu dětí a tety přímo miluje. Měl by spoustu zábavy, kterou mu doma nepřipravím. A já bych se mohla v klidu věnovat taky Prokopovi.Kdybychom s Bertíkem měli možnost si od sebe vzájemně na pár hodin denně odpočinout, věřím tomu, že by ubylo konfliktních situací. Na druhou stranu, tříleté dítě mi připadá pořád ještě dost malé a mám pocit, že bych si ho radši nechala spíš u sebe. Navíc, předškolní děti nasávají jako houby všechno, co kolem sebe vidí. Přiznávám, že ani doma to není vždycky to, co bych si představovala, ale vím, co chci a nechci v jeho výchově dělat, jaké mám priority, cíle atd. Ve školce nic z toho neovlivním. A pak, jsem připravená ho každý den (kromě víkendu samozřejmě) několik hodin nevidět? A je na to připravený on? Co je nejlepší pro něj a pro mě a pro Prokopa?
Kdybych měla možnost ho třeba na tři nebo čtyři dopoledne týdně dávat do nějaké opravdu kvalitní (soukromé) školky, asi bych neváhala, ale to je bohužel mimo naše finanční možnosti. Takže jde o to, jestli ho nechat doma a jednou, maximálně dvakrát týdně ho na chvíli poslat do miniškolky (jako dosud) nebo ho přihlásit do státní školky. (Samozřejmě je dost pravděpodobné, že ho stejně nepřijmou..)
Kdy a kam jste začaly/začnete posílat své děti do školky vy?

9 komentářů:

  1. Já jsem herodeska a začala bych klidně od letošního září, pokud už bude odplínovaná, ale to jí budou teprve dva a tři čtvrtě a nevezmou mi ji určitě nikde. Do jejích skoro čtyř ale čekat nechci, budem se muset nejspíš plácnout přes kapsu a najít soukromou - zase si bude moct aspoň zvykat postupně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem naopak děsná měkkota a na školku mám sama ne úplně příjemné vzpomínky, takže si vůbec nejsem jistá...

      Vymazat
  2. Článek se shodným názvem jsem napsala před rokem a půl :-) http://nevylecitelnaoptimistka.blogspot.cz/2013/08/skolkove-dilema.html
    Já ale byla za exota, že syna do školky naopak dávat nechci. Pak šel až ve čtyřech letech na tři dopoledne v týdnu do soukromé montessori. A teď tam chodí i spolu s tříletou ségrou, stále na tři dny (http://nevylecitelnaoptimistka.blogspot.cz/2015/01/skolka.html)
    Ale řekla bych, že jen ty jediná můžeš posoudit, jestli je pro vás školka v tuhle chvíli to pravé. Každá známe svoje děti nejlíp. Syna jsem si ve třech letech ve školce představit vůbec neuměla. Ale znám i děti, co jsou tak společenské, že si školku hned zamilovali...
    I ve státní školce je to jako všude jinde o lidech. Tak hlavně přeju, v případě, že se rozhodnete pro školku, aby syn narazil na ty nejlepší učitelky pod sluncem :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nojo, nejsem první, kdo to řeší :)
      Čím víc o tom ale přemýšlím, tím míň si jsem jistá. Jsem sama zvědavá, co nakonec vymyslím.

      Vymazat
  3. Z rodinných důvodů máme malou od dvou let v soukromé, teď od ledna (je jí dva a čtvrt) na 5 dní v týdnu. Malá je spokojená, ale i tak bych radši byla víc s ní. Pokud byste měla možnost dávat malého do státní třeba jen do oběda - šla bych do toho...

    OdpovědětVymazat
  4. My to brali postupne. Do statni ho nevzali a ja za to byla rada. Dostal se ale do CPD - to jsou detske jakozeskolky pri domech deti a mladeze, zrizovane mestem. Je to bez jidla a pouze na dopoledne, ale jsou tam dve ucitelky na 15 deti (ktere stejne nikdy neprijdou vsechny), velmi rodinny pristup.
    I presto byl ze zacatku problem, Matyas ve trech letech na to zkratka jeste nebyl pripraveny. A co si budeme povidat, ja taky ne. Takze jsme to zkusili asi 10x a pak nastup o tri mesice odlozili. Velice to pomohlo. Pravidelne kazdy den chodi od lonskeho ledna a jsme spokojeni vsichni. Je na nem videt, jak strasne mu to prospiva predevsim v oblasti socialnich kontaktu s ostatnimi detmi.
    Pokud jsem spravne pochopila, bydlite v Praze (a dokonce kousicek od nas), takze neco takovehohle by pro Vas mohlo byt reseni. Domu deti a mladeze je spousta.
    Kdybys chtela nejake podrobnejsi info, napis email (alincin.blok(zavinac)gmail.com), muzu napsat vic, co a jak.
    Napsala jsem k tomu u sebe nekolik clanku, kdyz si das vyhledat skolka, tak na tebe urcite vypadnou. I treba jako inspirace k tomu rozhodovani. Drzim palec.

    OdpovědětVymazat
  5. U nas to bylo se starším synem prakticky stejně jako u Alinky. ve třech miniškolka na 2-3 dopoledne, postupně se mu tam začalo moc líbit. ve čtyřech šel do státní školky a naprosto v pohodě. asi pomohlo, že tam chodí s dětma, který zná od malička i z té miniškolky (výhoda malé obce - stále stejní kamarádi). Ale stýská se mi po něm, to jo. chodí na 8 ráno, než ho vyzvednu po spaní jsou skoro 4, to je celý den. Klidně bych ho vyzvedávala dřív, ale vzhedem k poledním spánkům všech zúčastněných to není moc možné.
    Mladší syn je asi tak starý jako Bertík, ten teď chodí do miniškoličky taky. Zdál se mi malý, říkala sem si, že kdyby měl problém, nechám ho doma ani nemrknu. Ale on je taková šťastná povaha, že je všude spokojený. ráno mi dá pusu a uteče, ani se neohlídne, podle učitelek i maminek co ho tam viděly je veselý a v pohodě. v září mu bude tři a kousek, pujde do státní školky za bráchou. myslím, že se jim to bude líbit, jsou na sebe zvyklí, mají se rádi a bezvadně si hrají.
    Zkus Bertíka do té školky přihlásit, proč ne. Když ho nevezmou, taky dobře, není kam spěchat. když ho vezmou, nastoupit může a nemusí. a i když nastoupí, tak může chodit po obědě. nebo jen některé dny, to taky jde. ačkoliv v přeplněných školkách neradi vidí a dávají přednost dětem, který chodí furt. každopádně - do září daleko dalekánsko.
    P.S. jestli myslíš, že s jedním dítětem doma bude víc klidu a míň práce, tak je to přesně naopak:-) dvě děti si hrají spolu, jedno se nudí,vymýšlí blbiny a ničí maminku:-D
    P.P.S. jak tak o tom přemýšlím, tak u nás nebyl problém s tím dítětem,který nastupovalo do školky, ale s tím, který zůstávalo doma. zoufale brečelo, že chce taky. aby ne. ve školce mají skluzavku a vlak, doma je jenom matka a to už každej zná,že. :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, to jsem zvědavá, jak případný Bertíkův nástup do školky zvládne Prokop. Nedělám si iluze, že s jenom jedním dítětem bych měla víc času, ale aspoň bych se mu mohla věnovat. Každopádně, září je ještě daleko a do té doby se toho může spousta změnit.

      Vymazat
  6. Starší děti mají výhodu, že se můžeme rozhodovat, zda půjdou nebo nepůjdou do školky. Ty mladší takové štěstí nemají, protože pokud se chceme vrátit do práce, žádné dilema řešit nebudeme. Co si budeme povídat, práce na částečný úvazek je minimum.

    OdpovědětVymazat