úterý 5. ledna 2016

Co mám pořád vařit? aneb Týdenní jídelníček č.1

Už nějaký ten pátek si plánuju jídla na celý týden dopředu. Návštevy, které vidí na lednici tabulku s názvy pokrmů, si ze mě dělají legraci, že je to jak na skautském táboře, ale já bych bez toho nebyla schopná fungovat. Díky tomuhle opatření odpadá každodenní stres s vymýšlením, co zase uvařit, jíme rozmanitěji (ikdyž rezervy tady pořád jsou), líp se mi nakupuje a tak vůbec. Často se od jídelníčku odchýlím. Dostaneme chuť na něco jiného, nečekaně jdeme na jídlo ven, uvařím toho víc a pak dojídáme další den atd. To mi ale vůbec nevadí, nejdůležitější je mít ten základ. A když už ho tak pracně sestavuju, napadlo mě, že by se třeba někomu mohl hodit jako inspirace. Nejsem žádný výživový poradce a vím, že by to šlo i líp, ale nechci trávit v kuchyni celý den a vycházím z toho, co je pro nás v tuhle chvíli reálné.

Pondělí
-snídaně: chleba, máslo, med, burákové máslo
-oběd: fazolový guláš, žitná placka
-večeře: brokolicová polévka, sýrové krutony

Úterý
-snídaně: fermentovaná ovesná kaše s karobem, ořechy a semínky
-oběd: těstovinová rýže se zeleninou, hlívou a parmazánem
-večeře: pečená řepa s ořechy, balkánským sýrem, česnekem, žitná placka/bílé pečivo

Středa
-snídaně: ovesné muffiny s datlemi
-oběd: zeleninová polévka se špenátem, celozrnné těstoviny se sýrovou omáčkou
-večeře: domácí kváskový chleba, tvarohová pomazánka s mrkví a celerem

Čtvrek
-snídaně: ovesné muffiny s datlemi
-oběd: květákové placičky, bramborová kaše, koprová majonéza
-večeře: domácí chleba, "škvarková" pomazánka z pohanky, zelenina

Pátek
-snídaně: pohankové sušenky, jogurt
-oběd: fazolové chilli, rýže
-večeře: restaurace (suši)

Sobota
-snídaně: kaše (ovesná/krupicová/jáhlová?)
-oběd: zeleninové lasagne s červenou čočkou
-večeře: pečené brambory s tvarohem

Neděle
-snídaně: jahelník
-oběd: hrášková polévka, pečená ryba, kapustičky na másle, brambory
-večeře: zbytky/co dům dá

Svačiny neplánuju, ty se řeší podle aktuální chuti a stavu zásob-ovoce, jogurt, ořechy, semínka, sušenka...

8 komentářů:

  1. To je úplne super. Výborný nápad. Len škoda, že môj malý by to nejedol...ani muž, tí majú vlastnú kuchyňu. Ale pre seba beriem inšpiráciu :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ti moji mě s tou zdravou stravou taky občas pošlou do háje, ale já se nevzdávám! :) Děti se obvykle dají docela dobře namotivovat, případně nás zachrání sýr (oba kluci ho milují, takže jakmile se na cokoli nasype, tak to sní). A muž si občas během pracovního týdne zajde do restaurace a všichni jsou spokojení.

      Vymazat
    2. Akurát by som sa chcela opýtať na recept tej pomazanku z pohánky. Rada by som to vyskusala :-)

      Vymazat
    3. Ještě jsem ji nikdy nezkoušela, ale chystám se na ni už dlouho. Nejspíš se budu držet tohodle receptu:
      https://cs-cz.facebook.com/KucharkaZeSvatojanu/photos/a.366373350080547.97237.346774498707099/382586395125909/

      Vymazat
  2. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  3. Jéžiš... tohle plánuju dělat už pár let :-) Kdysi jsem četla i o takovém krásném způsobu, kdy si člověk napíše na různobarevné kartičky názvy jídel (barvy dle oběd, snídaně, večeře, zákusek a tak tuším) a pak už si je jen přilepí na nástěnku dle libosti. Mě se to strašně líbí. Ale skutek utek :-)))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kartičky už jsem taky zkoušela, akorát barvy jsem měla rozdělené podle toho, z čeho to jídlo je (zelenina, těstoviny, ryby, maso...), ale moc mi to nevyhovovalo. Teď jsem někde viděla kartičky barevně rozlišené podle toho, jestli to je ovo-zel, bílkovina, ořechy/semínka, sacharidy... To se mi líbilo, protože je pak na první pohled vidět, čeho jím moc a čeho málo, ale zatím se mi to nechce vytvářet.

      Vymazat
  4. Paráda! Být strávníkem u vás doma by se mi moc líbilo! Vidím, že si taky ujíždíte na sladkých snídaních:) A obdivuju tohle plánování, já většinou přemýšlím až za pochodu u vaření, co že to bude ten výsledný produkt:)

    OdpovědětVymazat