středa 30. března 2016

O uklízení

Nikdy jsem nebyla kdovíjak vysazená na úklid. Ne, že bych žila vyloženě ve špíně, ale mít vypucovaný domov nepatří mezi mé priority. Čím déle jsem ale doma, tím víc si uvědomuju, jak prostředí, ve kterém se pohybuju, ovlivňuje mé rozpoložení, a určitě platí to samé i o ostatních členech rodiny. Navíc bych chtěla, aby si kluci odnesli do života nějaké základní návyky a měřítko toho, jak to má doma vypadat. S přestěhováním do nového bytu (před necelým rokem) začala být otázka čistoty a úklidu ještě aktuálnější. Když máte doma všechno úplně nové a krásné, tak se vám prostě nechce to utopit pod prachem a špínou. Někdy tou dobou jsem objevila Fly lady. Jedná se o systém, jak zvládnout úklid a organizaci domácnosti. (Doporučuju české stránky Terapie domova, kde je všechno perfektně vysvětleno.)  A opravdu to funguje! Nemůžu říct, že všechno plním 100% tak, jak FL doporučuje - často různé úkoly posouvám, přesouvám nebo prostě vynechávám. Někdy nemám čas, někdy sílu, někdy jen náladu. Ale většina z "denních rutin" (zní to dost divně, ale FL tak označuje úkoly, které je prostě potřeba dělat každý den) se mi už zažrala pod kůži, takže opravdu málokdy jdu třeba spát s vědomím, že je špinavý dřez. Je to sice maličkost, ale má to svůj smysl. Obzvlášť v našem bytě, kde je kuchyně hned vedle ložnice, takže zrovna dřez je fakt jedna z prvních věcí, které každé ráno vidím. A je rozdíl po rozlepení očí kouknout na hromadu špinavého nádobí a na naleštěný prázdný dřez. Díky podobným maličkostem a hlavně pravidelnosti a systematičnosti v úklidu se doma cítím opravdu dobře. Všechno je na svém místě a vím, že mi nepořádek nepřeroste přes hlavu. Rozhodně doporučuju!

2 komentáře:

  1. Jsem maniak. Uklízecí. Odkaz zkouknut. Možná si z toho něco vezmu ...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pro uklízecí maniaky tohle asi není potřeba, ale pro nás, obyčejné smrtelníky, to je skvělá pomoc :)

      Vymazat